Vi har i tidigare blogginlägg delat med oss av den spännande resan som har tagit företaget bakom Dahlin by Eberstål dit det är idag. Hur paret Algot och Gerda Eberstål valde att stanna kvar i Sverige när den massiva migrationen till Nordamerika skedde i början av 1900-talet. Att paret Eberstål startade en skjortfabrik! Och hur det kom sig att 80,000 skjortor av samma blommönster såldes på 70-talet när Eberståls yngre generation tog över skjortfabriken från sina föräldrar. Detta inlägg är fortsättningen på historien och vi har kommit till 90-talet, där Martin Dahlin gör entré.

 

 

skjortor martin dahlin

Martin Dahlin var ansiktet utåt på 90-talet

 

 

SAMARBETE MED FOTBOLLSSTJÄRNAN MARTIN DAHLIN


1994 hade företaget en rad samtal med svenska fotbollsstjärnan Martin Dahlin om att utveckla ett nytt klädmärke; "dahlin shirt power".

Dahlin, som hade vunnit brons i fotbolls-VM med svenska landslaget, var känd för sitt eleganta utseende och genuina intresse för kläder.

För många svenskar är han känd som en av de stora hjältarna från fotbolls-VM 1994 där Sverige överraskande spelade sig till ett brons. Martin själv var med sina fyra mål en högst bidragande orsak till det landslag som charmade en hel värld med sin offensiva fotboll.

En skjortkollektion och ett marknadsföringskoncept tog form under hösten. När den första plaggen nådde butikerna under våren 1995 var framgången ett faktum.

 

Martin Dahlin och Jessica Folcker i skjortor från dahlin

Martin Dahlin och Jessica Folcker avklädda (snarare än klädda) i Dahlinplagg

 

 

LARS WALLIN DESIGNAR NYA KOLLEKTIONER


Under andra halvan av 90-talet så arbetade företaget tillsammans med Lars Wallin för att göra kollektionerna ännu bättre. Även andra frilansande designers bjuds in till samarbete. Tiderna är goda. 

 

lars wallin dahlin

Lars Wallin arbetade med dahlin kollektionen och efterfårgan ökade

 

 

När designen blev mer attraktiv och omsättningen ökade skedde stora nödvändiga förändingar på företaget i Hestra. Skor, tröjor, T-shirts och andra produkter infördes under varumärket dahlin. Varumärket var snart så populärt att efterfrågan på produkterna var större än utbudet.

I samband med de ökade volymerna så flyttades delar av produktionen utomlands, all tillskärning av dessa plagg sker fortfarande på fabriken i Hestra, Småland.

 

Jessica Folcker i en fracksjorta från Dahlin

Jessica Folcker i en fracksjorta från Dahlin

 

FÖRETAGET VÄXER

Sortimentet växte stadigt också under 2000-talet och ännu fler nya produkter tillkom. Det är också under denna tid som man beslutade att avsluta sömnaden av skjortor i Hestra. Men man beslutar däremot att fortsätta all tillskärning i egen regi i Hestra och sömmerskor kvar i huset, men de arbetar inte med tillverkning som tidigare.

Klädmärket fortsätter att växa under 2000 talet och bolaget har starka relationer med sina kunder. Kvalitet, precision, hantverk, design och innovation är fortfarande viktiga delar av företagets framgångar.

 

Andreas Wilson i skjortor från Dahlin by Eberstål

Andreas Wilson i skjortor från Dahlin by Eberstål

 

NYA ÄGARE TAR VID

År 2011, efter 92 års ägande, har familjen Eberstål, och speciellt eldsjälen bakom de senaste årens framgångar tröttnat på att driva företaget vidare. Energin är slut och man letar intensivt under flera år efter någon som kan ta vid. Av en händelse via en revisors kontakter får en grupp investerare höra om företaget och de räddar företagets överlevnad. När Kjell Eberstål vill sälja, skickar de in frisk ny energi för att hjälpa företaget nå nya höjder.

 

Skjortföretaget Dahlin By Eberstål får ny energi genom nya investerare

Skjortföretaget Dahlin By Eberstål får ny energi genom nya investerare

 

 

DAHLIN BLIR DAHLIN BY EBERSTÅL


Efter att Martin Dahlin, år 1994, lånat sitt namn till kollektionerna från bolaget blev företaget "bakom" Dahlin-varumärket allt osynligare för slutkonsumenten. Varumärket Dahlin fick stor uppmärksamhet och tog all plats medan det 100 åriga skjortföretaget och storyn glömdes bort.

År 2018, i samband med planeringen för 100-års jubileumet, resonerade ledningen kring detta faktum. Det man kom fram till var att företagets historia och dess "story" skulle få ta plats. Det bestämdes att man skulle att bygga företaget vidare på grundarna Gerda och Algot Eberståls verk. Dessutom ville man låta byn Hestra och årtalet 1919 synas tydligare. För att förändringen skulle lysa igenom även på företagets 25 åriga klädmärke, Dahlin, valde man att fräscha upp namnet och loggan. Sedan dess är det Dahlin by Eberstål som är klädmärkets namn.

Algot och hans fru Gerda Eberstål representerar en unikt lång historia i den svenska teko-branschen. Inte nog med att företaget som de grundade och drev fram till slutet på 60-talet, fortfarande har i princip samma verksamhet som 1919. Dessutom ligger fabrik och huvudkontor kvar i samma fastighet som då och i den småländska staden, Hestra, mitt i de småländska skogarna.

 Marcus Schenkenberg skjorta

Marcus Schenkenberg skjorta från Dahlin by Eberstål, tidigt 2000-tal

 

 

KÄNDISAR REPRESENTERAR DAHLIN BY EBERSTÅL

Under årens lopp har starka personligheter såsom Andreas Wilson, Marcus Schenkenberg, Andreas Thorkildsen, Jessica Folcker och Gert Fylking spelat viktiga roller i marknadsföringen och nu fortsätter vi med Ola Rapace som vår frontfigur.

Detta är den sista delen av denna bloggserie om skjortföretaget från Hestra som byggdes av Algot och Gerda EBERSTÅL för ca 100 år sedan; men självfallet slutar inte historien här. Vi hoppas att du kommer att hänga med på företagets fortsatta resa! Nästa sekel börjar nu!

 

 

Missade du första delen om skjortfabriken som startades i Hestra av Algot och Gerda Eberstål kan du läsa här >>

Här upptäcker du vårt sortiment av herrskor och herrskjortor av Dahlin by Eberstål >>

Här ser du vårt e-skyltfönster med dagens tips Dahlin by Eberstål >>